Doa Buat Gaza, Dari Puisi ke Lagu
Sebagai senjata, doa dipanjatkan Kimal dalam gubahan sebagai cerminan reaksi.

Oleh RUMI | Foto Luncai Emas

“Doa memiliki kekuatan tersendiri yang tidak boleh dipergunakan pihak tersebut. Doa adalah satu-satunya senjata kita yang eksklusif.”

“IA adalah cerminan reaksi saya terhadap kekejaman Israel yang menyerang Gaza dan keganasan yang terjadi di sana, waktu itu,” kata Kimal, vokalis band rock, Margasatwa mengenai single barunya, Doa Buat Gaza yang menampilkan Mafidz.

Bukan baru, lagu terbitan Luncai Emas itu sebenarnya merupakan sebuah puisi yang dikarangnya 11 tahun lalu.

“Asalnya sebuah puisi, Doa Buat Gaza telah dihasilkan pada 2012. Terketar dan terkesan dengan nasib saudara di Palestin, puisi ini kemudiannya diubah menjadi sebuah lagu,” katanya yang turut menyifatkannya sebagai satu permohonan doa yang disusun menjadi sokongan dan kepedulian terhadap mangsa konflik di Palestin.

Juga didorong kejengkalan terhadap manipulasi oleh pihak tidak bertanggungjawab di tengah bantuan yang diberi dalam keterbatasan, dia menambah, “Doa memiliki kekuatan tersendiri yang tidak boleh dipergunakan pihak tersebut. Doa adalah satu-satunya senjata kita yang eksklusif.”

Dirakam di Studio Resonant Pribadi bagi vokal, manakala instrumen dimainkan dan dirakam sendiri di Studio Gemunggal milik Kimal, lagu terbitan Hidayat Nasir itu juga merupakan kolaborasi kreatif sulungnya dengan Mafidz yang dianggotai Megat Aizzat, Megat Fazly dan Megat Hafidz.

Sudah mengenali Mafidz sejak 2015, Kimal menyifatkan mereka sebagai antara rakan kreatif pertama yang dia boleh “berkongsi rasa, idea dan cita-cita bersama” dan Doa Buat Gaza merupakan “lagu yang tepat pada waktu yang tepat.”

Mafidz, menurutnya, memiliki suara dan penyampaian yang unik, selain memahami dengan mendalam melodi dan lirik yang ingin disampaikan, dan paling disukainya adalah pilihan melodi dan nada setiap bahagian suara mereka yang bersatu harmoni dan indah.

Jelasnya, projek itu yang menguji kebolehannya sebagai seorang artis, komposer dan penerbit, juga menjelaskan peranannya sebagai seorang artis untuk menyebarkan kesedaran mengenai kejadian di Gaza.

“Sedih dengan apa yang berlaku pada saudara kita di Palestin, namun pada masa sama saya berbangga dengan kekuatan dan kehebatan mereka menentang kekejaman Israel. Semoga kemenangan milik Palestin, Insya-Allah,” katanya.

Single Doa Buat Gaza boleh didengari di platform digital, manakala video muzik boleh ditonton di saluran YouTube Luncai Emas.