Pesona Malam Bollywood Jubin Nautiyal
Buat julung kalinya dan konsert Jubin Nautiyal: Live In Malaysia nyata mengasyikkan.

Oleh RUMI

“… konsert anjuran Hitman Solutions itu memperdengarkan rangkaian hits daripada Jubin, antaranya Zindagi daripada filem box-office Bajrangi Bhaijaan, Humnava Mere, Tum Hi Aana dan Raataan Lambiyan, selain Lut Gaye.”

1.2 bilion tontonan di YouTube untuk Lut Gaye, dan apa lagi alasan terbaik untuk tidak jatuh cinta pada keghairahan yang diberikan Jubin Nautiyal?

Persembahan perdana penyanyi playback popular India itu di Plenary Hall, Kuala Lumpur Convention Centre, baru ini nyata membuai hampir 3,000 audiensnya yang dihiburkan dengan hampir 30 lagunya.

Dijadual menyanyikan 20 lagu awalnya, keterujaan penyanyi berusia 33 tahun itu yang menerima sambutan luar biasa daripada peminat Malaysianya mendorongnya untuk memenuhi permintaan sedayanya.

“Saya ke sini untuk bermain muzik,” kata bakat asal Dehradun, India tu yang mengakui meneima sambutan “cukup mesra” dalam kunjungan sulungnya ke negara ini yang turut memikatnya dengan lokasi menarik di Kuala Lumpur dan makanan Malaysia.

“Rencananya saya akan menyanyikan dalam 20 lagu saja tapi kebanyakan peminat berasa hampa dan mahukan lebih, jadi saya hadiahkan 30 lagu yang saya nyanyikan secara medley demi tidak menghampakan perasaan mereka semua.”

Diringi 15 pemuzik dari India, kenyataan medianya menyebut, konsert anjuran Hitman Solutions itu memperdengarkan rangkaian hits daripada Jubin, antaranya Zindagi daripada filem box-office Bajrangi Bhaijaan, Humnava Mere, Tum Hi Aana dan Raataan Lambiyan, selain Lut Gaye.

Balada romantis Lut Gaye yang membawa cerita tragis itu dipetik daripada filem Mumbai Saga lakonan Emraan Hashmi dan John Abraham, dan dicipta oleh Tanishk Bagchi dengan lirik Manoj Muntashir.

Gagal mara ke peringkat akhir program realiti, X-Factor India pada 2011, Jubin menyifatkan muziklah yang terus mendorongnya untuk berjuang sehingga meraih kejayaan tidak diduga sepertimana hari ini.

“Kekuatan saya selama ini adalah muzik itu sendiri, saya tidak pernah menganggapnya sebagai hobi atau sekadar minat, lebih kepada sebuah cara hidup sama seperti makanan, seperti bernafas, begitulah pentingnya muzik dalam kehidupan saya,” katanya yang baru ini dinobat Penyanyi Playback (Lelaki) Terbaik 2022 pada Anugerah Akademi Filem India International (IIFA) lewat lagu Raataan Lambiyan.

Padanlah mengapa dia menganggap dirinya bertuah apabila dapat membuat orang terhibur dan gembira dengan muziknya.

“Saya hanya mengharapkan kasih sayang, senyuman yang terukir dan mungkin juga tangisan di wajah mereka, serta pulang dengan kenangan yang indah,” katanya, seraya berharap dapat kembali mengadakan konsert di sini.